6 Haziran 2017 Salı

"BMW 5.20i, 2.000 motor değil miydi yaa!??"



I ıh, değil... Yıl olmuş 2017, artık devir araştırma devri olmuş, her türlü bilgi Google sayesinde elimizin altına dizilmiş ama eğitim sistemimiz sağolsun hala ezbere bilgilere inanmaya devam ediyoruz maalesef. Gün içinde yaptığım sunumlarda, özellikle de müşterilerim ÖTV muafiyetiyle otomobil almak istiyorsa, en çok karşılaştığım sorulardan biri de bu: "5.20i, 2.000 motor değil miydi yaa!??" Evet eskiden böyle bir durum vardı. BMW model tanımlarının başındaki "5" sayısı otomobilin hangi seriye ait olduğunu, son iki basamağı olan "20" motor silindir hacmini ve en sonraki "i" veya "d" harfi de otomobilin kullandığı akaryakıtı gösterirdi. Buraya kadar herşey normal. Tek değişen son iki basamakta bulunan "20" sayısının artık motor silindir hacmini ifade etmediği.

Aslında 2013 yılında BMW 3.20i ED modelinin piyasaya sürülmesinden beri durum bu şekilde. Bu silsile sonrasında böyle de devam etti. Mevcut şartlarda artık otomobilin son iki basamağında; 
*NOT: Kırmızı "*" ile işaretlenmiş olan modeller, ÖTV muafiyetiyle beraber indirimli alabileceğiniz otomobillerdir.

Başta biraz kafa karıştırıcı göründüğünün farkındayım ama böyle bir ayrıma gözünüz alışınca siz de otomobilin motor hacmini rahat bir şekilde ayırt edebilirsiniz :)

Peki neden başta BMW olmak üzere çoğu marka böyle bir değişikliğe gitti. Öncelikli neden ülke çapında hepimizin yaşamış olduğu "Downsizing". Yani tüm markalar, Türkiye'deki vergi sistemi nedeniyle ürettikleri otomobilin motor hacmini düşürmeye çalışıyor. Bilindiği üzere eskiden ÖTV, motor silindir hacmi üzerinden alınıyordu. Artık otomobilin Türkiye'ye giriş vergisiz fiyatı üzerinden vergilendiriliyor. Downsizing durumuna rağmen otomobiller daha düşük silindir hacimlerinden daha yüksek performans elde etme eğilimindeler. BMW 3.18i modelinden örnek vermek gerekirse bu isim değişiklikleri hem otomobil gerçekten 1.800cc motor hacmine sahip bir otomobil kadar güç üretebildiği için, hem de bir önceki motor seçeneği olan 1.600cc 4 silindirli motora sahip BMW 3.16i modelinden daha rahat ayırt edilebilmesi için yapılmış durumda.

Birçok marka gibi BMW'nin de neden 3 silindirli motora geçtiğini hem kullanıcı yönünden hem de üretici yönünden açıklamakta fayda var. Öncelikle üretici yönünden açıklayayım: Eskiden 400cc hacmindeki 4 motor bloğunu birleştirerek 1.600cc hacminde bir motor elde ediyorlardı. Ancak şimdi 500cc hacmindeki 3 motor bloğunu birleştirerek üretici hem 100cc hem de 1 silindir kar etmiş oluyor. Böylece üretim maliyetlerini daha da aşağı çekmiş oluyor. Gelelim kullanıcı yönünden faydalarına: Otomobilin motorunda bir silindir azaldığı için otomobil artık 4 silindire birden değil 3 silindire birden yakıt püskürtmek durumunda kalıyor. Bu nedenle de yakıt tüketimi düşmüş oluyor. Üstelik bu işlem sonucunda ne beygir gücünden ne de torktan ödün vermek zorunda kalmıyor. Dezavantajı ise 4 silindirli motorlara göre bir miktar daha gürültülü çalışması. Ama neyse ki bu ses, cılız değil gayet tok bir ses.

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına, ekranınızın sağ alt kısmında bulunan "Facebook'tan Mesaj Gönder" bölümüne veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

Hiç yorum yok :