19 Ağustos 2016 Cuma

BMW X5 (F15)



BMW'nin, mazisi 1999 yıllarına kadar dayanan, 2014 yılından bu yana da BMW showroomlarında 3. jenerasyonu bulunan SAV (Sports Activity Vehicle) modeli F15 gövde kodlu X5 ile beraberiz. 

Açık konuşmak gerekirse BMW'nin X ailesinde benim de en çok beğendiğim model olma özelliğini taşıyor. Bunun en büyük nedeni gerçek bir SAV olması. Yani piyasadaki diğer modeller gibi "SUV mu olsam, yoksa sedan mı olsam?" belirsizliği yaşayan otomobillerden olmadı hiçbir zaman. Gerek hacmiyle gerek performansıyla tatmin edici olduğunu söyleyebilirim. Bu konuda bir önceki gövdeyi kullanan kişiler bana karşı çıkabilir. Çünkü hala kulağıma "Gücü eskisi kadar tatmin edici değil" isyanları geliyor. Bunun en büyük nedeni F15 X5'in de downsizing'e uğramış olması.


Gücünü eskisi kadar tatmin edici bulmayanların yegane nedeni, otomobilin eskisi gibi 3.000cc-4.000cc bandında gezmemesi ve 6 silindir yerine 4 silindir olarak piyasada bulunması. Evet! Bence de dört silindirin üzerindeki her motor ve özellikle de "V" motorlar daha keyifli. Ancak biraz daha günümüz şartlarına dönmek gerektiğini düşünüyorum. Bilindiği gibi ülkemizde ÖTV-MTV tutarları, motor hacmi üzerinden alınıyor. BMW de bu düşünceye dayanarak küçük bir performans değişikliğiyle X5'i F15 gövdede 2.000cc olarak piyasaya sürme kararı aldı. Bence doğru da bir karar oldu. Çünkü önceki gövdelerde olduğu gibi otomobil 3.000cc-4.000cc hacminde olsaydı %145 ÖTV'ye tabii olacaktı. Bu durumda otomobilin performansı ve gaz tepkisi dillere destan olsa da yüksek satış fiyatı nedeniyle satış adetleri şimdikinin 1/5'i seviyelerinde olacaktı. Bunu hiçbir marka tercih etmez.

F15 X5, Türkiye pazarına iki farklı motor seçeneğiyle giriş yaptı. Konunun bu kısmında X5 xdrive25d modelini inceleyeceğiz. Bir de X5 xdrive40e PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) seçeneği var ki tadı hala damağımdadır. X5 xdrive40e konusuna daha sonra değineceğiz. Biz şimdilik X5 xdrive25d ile devam edelim.

F15 X5 xdrive25d, 2.000cc 4 silindir dizel Twin Power Turbo motor ve 8 ileri steptronic Zf şanzıman kullanıyor. 2015 Eylül'den önce teslim edilen otomobillerde F10 5.25d xdrive'da kullanılan motor kullanılıyordu. Bu motor 218 beygir güç ve 450Nm tork üretebiliyordu. Daha sonra üretilen otomobillerde ise yukarıda bahsettiğim müşteri geri bildirimleri gözönünde bulundurularak beygir gücü 231'e, tork da 500Nm değerine yükseltildi. Bu güncellemeyle beraber otomobilin 0-100km hızlanması 0,5 saniye kısalarak 7,7 saniye seviyelerine çekildi. Yakıt tüketim değerleri ise şehir içi kullanımda 7,5lt/100km, şehir dışı kullanımında ise 6lt/100km seviyelerinde seyretti.

Xdrive özelliği ise, sanılanın aksine sürekli dört çeker sistemi değil, akıllı dört çeker sistemidir. BMW'nin arkadan itiş profiline uygun olarak normal şartlarda %40 ön, %60 arkadan çekişe sahiptir. Otomobil, sürüşü sürekli analiz ederek çekiş sisteminin dağıtımına otomatik olarak karar verir. Gerekli gördüğü durumlarda gücün tamamına yakınını öne veya arkaya vererek sizi saplandığınız çamurdan veya kardan kurtarabiliyor. Sistemin, "akıllı" dört çeker sistemi olması sayesinde hem güvenlikten ödün verilmiyor, hem de yakıt tüketimi "sürekli" dört çeker sisteminde olduğu gibi fazla düzeyde değil. Aynı zamanda keskin virajlarda da arkadan itiş sistemine oranla büyük avantaj sağlıyor. Test sürüşlerinde, müşterilerin ağırlıklı olarak aklına şüphe düşüren nokta yol tutuşu oluyor. Xdrive sayesinde yol tutuşu problemi de ortadan kalkmış oluyor.

X5 xdrive25d modelinde beş farklı paket seçeneği bulunuyor. Otomobilin en çok tercih edilen paketi ise Premium Paket. Başlangıç paketi olan Pure Paket ile Dakota gerçek deri döşeme, geri görüş kamerası, güneş korumalı arka camlar, ısıtmalı ön koltuklar ve ön-arka park sensörü sunuluyor. Bu paketin fiyatı 362.000TL olarak belirlenmiş. Tüm bunlar her ne kadar yeterli bir donanım listesi gibi görünse de konu X5 olunca o kadar da yeterli olmuyor. Bir üst donanım paketi olan Premium Paket'te adaptif süspansiyonlar, panoromik cam tavan ve elektrikli/hafızalı koltuklar bulunuyor. Bu paketin fiyatı 390.000TL olarak belirlenmiş. Prestige Paket'te iç ve dış kaplamalar dışında göze çarpan tek özellik 18" hafif alaşım jantlar. Bu paketin fiyatı ise 379.000TL olarak belirlenmiş. Pure Luxury Paket'te soft-close (vakumlu) kapılar, harman kardon ses sistemi ve çok işlevli (hayalet) gösterge paneli bulunuyor. Son donanım paketi ise M Sport.. Bu pakette 19" hafif alaşım M jantlar, adaptif M süspansiyon, spor ön koltuklar ve M aerodynamic paket sunuluyor. M Sport donanımlı bir X5 xdrive25d almanın bedeli ise 420.000TL olarak belirlenmiş.

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

1 yorum :

Adsız dedi ki...

Emeğinize sağlık. Sayfanızda ara motoruna ulaşmakla ilgili sıkıntı da olmasa çok daha iyi olacak.