1 Ağustos 2016 Pazartesi

BMW 5 Serisi (F10/F10 LCI)



BMW'nin 1972 yılından beri piyasada olan, tasarım ve performans açısından hemen hemen her gövdesiyle büyük beğeni toplamış 5 Serisi modeliyle beraberiz. Günümüzde altıncı jenerasyonu satışta bulunan 5 Serisi, bu jenerasyona 2011 yılında kavuştu. Piyasada şu anda 5 Serisi dendiğinde asıl heyecan yaratan konu, yedinci jenerasyon olan yeni gövdenin 2017 yılının başlarında satışa sunulacak olması ve internete sızan casus fotoğrafları. Ancak o konuya tabiiki başka bir konuda değineceğim.

5 Serisi'nin pazardaki rakipleri, Audi A6 ve Mercedes-Benz E Class. Aslında E segmenti pazarının bu kısmında geçtiğimiz birkaç aydır müşteriler için sorunlar başgöstermişti. Nedeni de tüm Audi, BMW ve Mercedes-Benz'in gövde değişimine hazırlanıyor olmalarıydı. Böylece alım yapmayı planlayan müşterilere mevcut gövdeler için her ne kadar güzel indirim oranları gelse de bir yandan da yeni gövdeden mahrum kalmak istememeleri nedeniyle boşluklar oluşmuştu. Sonrasında ilk hamle, Mercedes-Benz'den geldi ve E-Class gövde değişimi yaparak "pazarın kaymağını almış" oldu. Audi ve BMW ise 2017 yılının başlarını beklemekte kararlı. Biz yine konumuza dönelim :)


F10 gövde, E60 gövdeden sonra müşterilerin "Tasarım olarak da performans olarak da çok iyi. Daha neyi değiştirebilirler ki!" diye korkarak beklediği bir gövde olarak ön plana çıkıyor. Neyse ki BMW departmanları bu soru işaretine çok güzel bir şekilde cevap vermiş oldu ve satış adetleri E60 gövdenin de üzerine çıktı.

F10 5 Serisi, Türkiye pazarına üç farklı motor seçeneğiyle geldi. Bunlar 5.20i, 5.20d ve 5.25d xdrive. Türkiye'deki benzin pahalılığından ve performans değerlerinin başarısından olacak ki en çok tercih edilen motor seçeneklerinde başı çeken 5.20d ve 5.25d xdrive modelleri olmuştur. Bu modellerde makyaj öncesinde ve sonrasında teknik verilerde çok ciddi bir değişiklik olmamıştır. Makyajda gövde olarak da zaten sis farları, ön farlar ve stoplar dışında ciddi değişiklikler sözkonusu olmadı. Şanzıman olarak tüm modellerde 8 ileri steptronic Zf marka şanzıman kullanılıyor. Bagaj hacmi ise yine tüm modellerde 550 litre.

5.20i, başlangıçta 2.000cc 4 silindirli benzinli Twin Power Turbo motora sahipti ve Long (Uzun) versiyonu da mevcuttu. Bu motor 184 beygir güç üretebiliyordu. Ancak yüksek ÖTV tutarı nedeniyle piyasada olduğu dönemde 1-2 kere görebildiğim bir seçenekti. Sonrasında ise 1.600cc 4 silindirli benzinli Twin Power Turbo motor kullanılarak ÖTV problemi aşılmış oldu ve satış adetleri, dizel modellerle yarışır duruma geldi. Bu motor 170 beygir güç ve 250Nm tork üretebiliyor. Bu gövde ilk piyasaya sürüldüğünde uzunca bir süre müşterilerin "Bu motor, bu gövdeyi kaldırır mı?" sorularına maruz kalan F10 5.20i, sonrasında test sürüşleri ve otomobil dergileri sayesinde bu soruları biraz daha azaltabilmiş durumda. Çünkü zaten önceki 2.000cc benzinli motora göre sadece 14 beygir fark vardı. Bu nedenle motorun yeterliliği konusunda benim kafamda hiçbir soru işareti yoktu açıkçası. Ama yine de daha da performanslı olmasını isteyen bir kitle yok değil. Yine de soranlara söyleyelim: Otomobil 0-100km hızlanmasını 8.7 saniyede tamamlayabiliyor. Bu büyüklükteki bir gövde için başarılı bir değer olduğunu söylemek mümkün. 5.20i'nin şehir içi gerçek yakıt tüketimi verisi 11lt/100km civarında seyrediyor. Şehir dışında ise bu değer 7.5lt/100km seviyerelerine kadar gerileyebiliyor. Tamam kimse 5.20i'nin ekonomik bir otomobil olduğunu söyleyemez ama böylesine bir gövde için yakaladığı tüketim değerlerinin de çok olduğunu düşünmüyorum. Aslanı besleyen yemini düşünmez! :)

F10 gövde 5 Serisi'nde tüm modellerin donanım paket içerikleri aynı. Sadece uygulanan vergi politikası nedeniyle motor hacmi 2.000cc'ye çıktığında paket fiyatları da orantılı olarak yükseliyor. Donanım paketleri olarak son güncellemeyle beraber üç farklı seçenek sunuluyor. Başlangıç paketi olan Türkiye paketi ile beraber Executive paketi de zorunlu tutuluyor. Bu nedenle gayet güzel dolulukta bir seçenek karşımıza çıkıyor. Bu pakette, 18" hafif alaşım jantlar, aydınlatma paketi, geri görüş kamerası, ön-arka park sensörü, güneş korumalı arka camlar, elektrikli bagaj kapağı, elektrikli/hafızalı koltuklar, vakumlu (Soft-Close) kapılar, sunroof, ısıtmalı ön koltuklar, profesyonel navigasyon sistemi ve çok işlevli (Hayalet) gösterge paneli gibi oldukça kalabalık bir listeyi tek pakette alabiliyorsunuz. Sizce daha fazlasına ihtiyaç var mı? :) Bu donanımdaki bir 5.20i'ye sahip olmak, 13.000€ opsiyon bedeliyle beraber toplamda 230.000TL'ye maloluyor. Otomobile Executive Sport paket eklendiğinde Executive paket çıkarılıyor. Ekstra özellik olarak sadece Harman-Kardon stereo ses sistemi eklenmiş ve jant tasarımı değişmiş oluyor. Haliyle fiyatın da küsüratları attığımızda aynı kaldığını söyleyebilirim. Son olarak Executive M Sport paketinden biraz bahsedelim. Özünde hepimizin bildiği M Sport paketinin, donanım olarak biraz daha zenginleştirilmiş hali. O yüzden otomobilin dışı yine yabancı olmadığımız M aerodynamic pakete ve 18" hafif alaşım M jantlara sahip. Döşemeler Hexagon/Alcantara kumaş-nubuk döşeme ve alüminyum iç kaplamaya sahip. Diğer paketlerden farklı olarak M deri direksiyon ve spor koluklar geliyor. Luxury M Sport paket almayı tercih ederseniz cebinizden ekstra olarak çıkacak miktar yaklaşık 15.500€ kadar olacaktır. Bu tutarların tamamı 5.20i modeli için geçerli.

5.20d ise 2.000cc 4 silindirli dizel Twin Power Turbo motora sahip. Bu motor, makyaj öncesinde 184 beygir güç, 380Nm tork üretebilirken; makyaj sonrasında bu değerler 190 beygir güç ve 400Nm torka çıkmıştır. Bu küçük değişiklikler, 0-100km hızlanmasını da 0.3 saniye düşürerek makyajlı (LCI) gövdede 7.9 saniyede tamamlayabilmesini sağlıyor. Şehir içi kullanımında gördüğüm yakıt tüketimi 6-6.5lt/100km arasında değişiklik gösterirken şehir dışında bu veri 4.5lt/100km seviyelerine kadar gerileyebiliyor.

5.25d xdrive seçeneğinde yine 2.000cc 4 silindirli dizel Twin Power Turbo motor görev yapıyor. Fakat bu motor, 5.20d seçeneğinden farklı olarak 218 beygir güç ve 450Nm tork üretebiliyor. Aynı zamanda arkadan itişli değil xdrive, dört tekerlekten çekiş sistemine sahiptir. Xdrive sistemininden biraz bahsetmem gerek. Xdrive, sanılanın aksine sürekli dört çeker sistemi değil, akıllı dört çeker sistemidir. BMW'nin arkadan itiş profiline uygun olarak normal şartlarda %40 ön, %60 arkadan çekişe sahiptir. Otomobil, sürüşü sürekli analiz ederek çekiş sisteminin dağıtımına otomatik olarak karar verir. Gerekli gördüğü durumlarda gücün tamamına yakınını öne veya arkaya vererek sizi saplandığınız çamurdan veya kardan kurtarabiliyor. Sistemin, "akıllı" dört çeker sistemi olması sayesinde hem güvenlikten ödün verilmiyor, hem de yakıt tüketimi "sürekli" dört çeker sisteminde olduğu gibi fazla düzeyde değil. Aynı zamanda keskin virajlarda da arkadan itiş sistemine oranla büyük avantaj sağlıyor. Tüm bunları birleştirdiğimizde haliyle 0-100km hızlanmasını da sadece 7 saniyede tamamlayabiliyor. Şehir içi kullanımında gördüğüm yakıt tüketimi 7lt/100km seviyelerinde seyrederken, şehir dışında tüketim 5.5lt/100km değerlerine kadar düşürülebiliyor.

Yukarıda da bahsettiğim gibi motor değişimi, paketlerde ve içeriğinde bir değişiklik arz etmiyor. Sadece fiyat olarak değişiklik gösteriyor. Şöyle ki; 5.20d ve 5.25d xdrive'ın Türkiye paketi+Executive paketle veya Türkiye paketi+Executive Sport paketle beraber fiyatı 100.500€ olarak, Executive M Sport paketiyle beraber fiyatı ise 104.000€ olarak biçilmiştir.

Peki benzinli model mi almak daha mantıklıdır yoksa dizel mi? Eğer otomobil değişim sıklığınız 5 yıl ise ve yılda 75.000 kilometre yol yapıyorsanız  5.20d'i tercih ederek 5.20i ile arasındaki fiyat farkını 5 yılda amorti etmeniz mümkün. Bunun altında kalan kilometrelerde dizel tercih etmeniz, zarar etmenize neden olacaktır. Ama olur da biraz daha performanslı kullanım istiyorsanız 5.20d, veya hepsinden önemlisi karlı/çamurlu bir yerde yaşıyorsanız hiç düşünmeden 5.25d xdrive modelini tercih etmelisiniz ki sürüş esnasında ensenizden sırtınıza doğru soğuk terler inmesin :)

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

1 yorum :

Unknown dedi ki...

5.20 d 5.20 i arasındaki tek farkın yakıt olduğunu doluluk farkı olmadığını şuanda fiyatlarında sadece yakıttan kaynaklı bi fark olduğunu söylüyosunuz dimi