18 Temmuz 2016 Pazartesi

BMW 3 Serisi (F30/F30 LCI)



1975 yılından günümüze kadar üretimine devam eden ve dolayısıyla artık "BMW markasının lokomotifi" ünvanını elinde bulunduran 3 Serisi modeliyle karşınızdayız. Markanın en çok satan modeli konumunda olduğu için özellikle bu seride kafalarda daha fazla soru işareti oluşabiliyor. O yüzden bu yazımız, diğer yazılarımıza nazaran çok daha uzun olacaktır, mazur görün :) Bu yazımızda F30 ve F30 LCI (Makyajlı) gövdeler hakkında detaylı bilgileri paylaşacağız.

2012 yılında yeni yüzüyle karşımıza çıkan 3 Serisi, 2015 yılının ortalarında ufak çaplı bir makyaj operasyonu geçirdi. F30, gövde olarak zaten çok beğenildiği için BMW'nin alışılagelmiş makyaj politikasıyla ağır bir değişikliğe ihtiyaç duyulmamış. Sadece BMW'nin her zamanki tam tur atan angel eyes farları yarım daire şekline büründü, iç kontrol üniteleri kromaj ile kaplandı, iç aydınlatma ise klima ünitesinin de etrafını dolaşacak şekilde modifiye edilmiş. Angel eyes tasarımına yandan bakıldığında "3" simgesi beliriyor. Bunun dışında rüzgar sesinin azaltılabilmesi için yan aynalarda ve süspansiyonların daha yumuşak hale gelmesi için yapılan değişiklikler ve gaz tepkisinin arttırılması gibi ufak çaplı teknik değişiklikler de mevcut.


Türkiye pazarına 3 farklı motor seçeneğiyle sunuldu. Paket seçenekleri ise oldukça çeşitli. F30 gövdeden bir önceki gövde olan E90 gövdede, müşteriler tarafından dile getirilen -zaman zaman yerden yere vurulan- yakıt tüketimi, performans, iç hacim, gövde tasarımı ve direksiyonun çok sert olması gibi problemlerin tamamının F30 gövdede giderildiğini söylemek mümkün. Bunun için sadece satış rakamlarındaki ivmelenmeyi incelemek fazlasıyla yeterli olacaktır.

Modelleri incelemeye 3.16i/3.18i LCI ile başlayalım. Öncelik, tabiki makyaj öncesinde :) Makyaj öncesi 3.16i, 1.600cc 4 silindir Twin Power Turbo motora sahip. Bu motor, 136 beygirlik güç ve 220Nm tork üretebilme kapasitesine sahip. Otomobilde 8 ileri steptronik Zf şanzıman bulunuyor. 480 litre bagaj hacmiyle 2 büyük bavuldan fazlasını taşıyabilecek bir hacme sahip. Yukarıda bahsettiğim ve müşterilerin sıkça dillendirdiği sert direksiyon problemi ise elektrik destekli direksiyon sayesinde, tüm F30 gövdelerde çözülmüş durumda. 3.16i, 0-100 km hızlanmasını 9.2 saniyede tamamlayabiliyor. Yakıt tüketimi ise şehir içinde 9lt/100km, şehir dışında ise 6lt/100km'lik gerçek kullanım verilerine sahip.

Makyajla beraber 3.16i, isim değiştirerek 3.18i olarak karşımıza çıkıyor. Motor hacmi 1.500cc 3 silindire düşürülüyor. Tork ve beygir gücü değerleri ise sabit durumda. Bu ve yukarıda bahsettiğim değişikliklerle beraber yakıt tüketiminde şehir içi 8.5lt/100km, şehir dışında ise 5.5lt/100km değerlerini zorlanmadan yakalayabildiğimi söylemeliyim. 0-100km hızlanmasını ise makyajsız gövdeye nazaran 0.1 saniye daha çabuk tamamlayabiliyor.

Paket seçenekleri ise, fabrika tarafından diğer 3 Serilerine nazaran daha sığ tutulmuş. Türkiye paketi dahil 3 farklı paket seçeneği bulunuyor. Türkiye paketinde metalik renk farkı alınmıyor. Çift bölgeli dijital klima, arka park sensörü, geri görüş kamerası, aydınlatma paketi, led farlar, bluetooth, çok fonksiyonlu direksiyon gibi donanımlar standart olarak sunuluyor. Bu donanımda bir otomobili 138.000TL'ye indirimi hesaba katmadan alabilirsiniz. Advance pakette ise ekstra olarak alüminyum dış kaplamalar, sunroof ve 17" hafif alaşım jant sunuluyor. Bu pakete 3.500€ fiyat farkı ödeyerek sahip olabilirsiniz. "M Joy Plus paketi benim için çok sportif" ya da "M Joy paket benim için çok maliyetli" diyenler için bence Advance paket yeterli donanıma sahip bir otomobil ortaya çıkartmak için ideal. M Joy Plus pakette ise M aerodynamic paket, sunroof, katlanır ayna, elektrikli/hafızalı koltuklar, fren fonksiyonlu cruise control (Hız sabitleyici) , kumaş+nubuk Hexagon/Alcantara döşeme, 18" hafif alaşım jant ve spor koltuklar sunulmuş. Bu paketin size maliyeti ise 5.500€ kadar olacaktır. "Bu farkı ödemeye değer mi?" diye soracak olursanız, ben her zaman mümkün olduğunca sportif tasarımdan yanayım :) Yukarıda saydıklarım dışındaki tüm donanımları, her BMW modelinde olduğu gibi opsiyon donanım fiyat farkını ödeyerek otomobilinize ekletebilmeniz mümkün.

Geçelim 3.20i seçeneğine. 3.20i, 2013 sonlarına kadar 2.000cc 4 silindir Twin Power Turbo motora sahipti. Bu motor 184 beygir güç ve 270Nm tork üretebiliyordu. Şehir içi gerçek kullanım yakıt verisi ise 9.5lt/100km, şehir dışı 6lt/100km idi. 0-100km hızlanmasını sadece 7.3 saniyede tamamlayabiliyordu. Gerçekten bir keyif otomobili olduğunu söylemeliyim. Sonrasında Türkiye'deki vergi şartları nedeniyle 2013 sonlarından itibaren Türkiye pazarına 1.600cc, 4 silindir Twin Power Turbo motorlu, vergi avantajı nedeniyle de Türk halkının gönlünde taht kuran 3.20i EfficientDynamics sunuldu. Bu motor -ki bence BMW'nin neredeyse en başarılı motor/gövde/fiyat endeksine sahiptir.- 170 beygir güç ve 250Nm tork üretebiliyordu. 0-100km hızlanmasını da 7.6 saniye ile tamamlayabiliyordu. E bu kadar küçük değişiklikler varken siz 70.000TL'lere varan farkı ödeyip 2.000cc'lik 3.20i alır mıydınız? Tabiki almazdınız. Bu nedenle çok beğenildi. Şehir içi gerçek tüketim verisi ise sadece 8lt/100km. Şehir dışında bu yakıt gitgide düşerek 5lt/100km değerine ulaşabiliyor.

Paket seçenekleri, Türkiye paketi dahil 5 farklı seçenek olarak sunuluyor. Standart Türkiye Paketi'nde yine metalik renk farkı alınmıyor. 16" hafif alaşımlı jant, park sensörü, aydınlatma paketi, led farlar ve bluetooth sunuluyor. Böyle bir donanıma 148.000TL'ye sahip olabiliyorsunuz. Ancak otomobilinizin ikinci elinin de kuvvetli olmasını istiyorsanız biraz daha kesenin ağzını açmakta fayda var. Sport Plus paketinde elektrikli/hafızalı koltuklar, siyah sentetik deri döşeme (Bej döşeme olarak sadece açık bej dakota gerçek deri ekleyebilirsiniz ancak ben yıllardır böyle bir donanım görmedim. Renk uyumu açısından da mantıklı bir seçenek olduğunu düşünmüyorum.), kırmızı şeritli parlak siyah iç kaplamalar, sunroof, 17" hafif alaşımlı jant, spor koltuklar, katlanır ayna ve fren fonksiyonlu cruise control sunuluyor. Genellikle sportif bir görünüm isteyen ama M Plus paket farkını da ödemek istemeyen müşterilerin sıkça rağbet gösterdiği bir paket olarak öne çıkar. 4.300€'luk fiyat farkını ödeyerek otomobilinize ekletebilirsiniz. Luxury Plus paket, "Otomobilim, spordan ziyade biraz daha ağır dursun" diyenlerin tercihi olarak ön plana çıkıyor. Otomobili koyu renk alma gibi bir düşünceniz varsa Luxury Plus paket, mutlaka aklınızın bir köşesinde dursun. Zira otomobilin dışında kullanılan kromaj kaplamalar nedeniyle fazlasıyla dikkatleri üzerine çekebiliyor. Bu pakette elektrikli/hafızalı koltuklar, dakota gerçek deri döşeme, katlanır ayna, sunroof, 17" hafif alaşım jantlar ve fren fonksiyonlu cruise control sunuluyor. İç kaplamalarda ise kromaj şeritli ahşap kaplamalara yer verilmiş. Luxury paket alacak olsam benim tercihim kesinlikle Imperial metalik mavi içi taba deri döşemeden yana olurdu. Mükemmel kombinasyon ;) Luxury Plus paketin fiyat farkı ise 6.400€ seviyelerinde. M Plus paket, 3.18i modelinde olduğu gibi geliyor. Tek farkı, fiyat farkının 8.600€ seviyesinde olması. Ama 3.20i ED modelinde bir paket var ki, biz erkek milletine evi arsayı sattırıp bu fiyat farkını ödetir :) BMW 3 Serisi'nin 40. yıla özel olarak yarattığı 40th Year Edition paketinden sözediyorum. Bu pakette, M Plus paketinin üzerine ısıtmalı koltuklar, 14 hoparlöre sahip Harman-Kardon müzik sistemi, profesyonel navigasyon sistemi ve dakota gerçek deri döşeme gibi donanımlar ekleniyor ve ortaya ağzına kadar dolu dolu bir 3.20i ED modeli çıkıyor. Bu kadar donanıma sahip olabilmenin bedeli ise 11.500€ kadar. Alınır mı? Master Degree! :)

3.20d, yıllardır BMW'nin en verimli ve en fazla rağbet gören motor seçeneği olarak öne çıkıyor. Gerek makyaj öncesi, gerekse makyajlı gövde o kadar iyi verilere sahip ki hiç düşünmeden seçenekler arasına eklenebilir. Otomobilimiz 2.000cc 4 silindir Twin Power Turbo motora ve 8 ileri Zf steptronik şanzımana sahip. Makyaj öncesi gövdede beygir gücü 184 iken makyajla beraber bu güç 190 beygir olarak güncellendi. Tork değeri ise makyaj öncesinde 380 iken makyajla beraber 400Nm değerine kadar yükseltildi. 0-100km hızlanmasını ise makyaj öncesi 7.4 saniyede tamamlarken makyajdan sonra güncellenen değerlerle birlikte bu süre 0.2 saniye kadar kısalmış durumda. Her ne kadar "Aslan besleyen yemini düşünmez" diye bir atasözüne sahip olsak da bugüne kadar gördüğüm hemen hemen tüm müşteriler için yakıt tüketimi ön planda olmuştur. Sanıyorum biraz da bu nedenle BMW'nin 2.000cc turbo dizel motorları "Abi bassan da yakmıyo yaa, yok böyle birşey" diye lanse ediliyor. Dedikleri kadar da var. Bu otomobil şehir içi koşullarında gerçek kullanım yakıt tüketim verisini 5.5-6lt/100km olarak gösteriyor. Şehir dışında ise bu değer 4lt/100km gibi komik rakamlara kadar düşürülebiliyor.

3.20d; 3 Serisi'ndeki en geniş paket yelpazesine sahip. Zevkinize ve bütçenize göre toplamda yedi farklı paket seçeneği mevcut. Diğer modellerden farklı olarak bu modelde metalik renk farkı talep ediliyor. Ayrıca standart Türkiye Paketi ile Techno Plus paketi beraber almak zorunlu. Bu da 3.20d modelinin başlangıç fiyatını yaklaşık 5.100€ kadar arttırarak 200.000TL bandına çıkarıyor. Bu haliyle otomobile arka park sensörü, geri görüş kamerası, aydınlatma paketi, bluetooth, led farlar, katlanır ayna, çift bölgeli otomatik klima ve sunroof gibi donanımlar eklenmiş oluyor ki ütopik bir otomobil istemiyorsanız bu haliyle bile bence yeterli bir donanıma sahip. Ha biraz daha donanımlı bir otomobil olsun derseniz bir ihtimal Premium paket veya Character Paket de eklenebilir. Premium paket ile devam edelim. Bu paket de ekstra olarak ısıtmalı ön koltuklar ve elektrikli/hafızalı koltuklar sunuluyor. Paketin opsiyon fiyatı yaklaşık 5.000€. Sportline pakette ise spor koltuklar, 17" hafif alaşımlı jantlar, kırmızı şeritli parlak siyah iç kaplamalara sahip olabiliyorsunuz. Paketin opsiyon fiyatı yaklaşık 4.000€. Sportline paketinin fiyat bazında belki de en büyük rakibi olan Luxuryline paket ise yine 17" hafif alaşım jantlar ve dakota gerçek deri döşemeyi beraberinde getiriyor. Bu da kasadan bir 8.000€ daha çıkış demek :) M Sport paket, diğer modellerde olduğu gibi otomobilinize 18" hafif alaşım jantlar, Hexagon/Alcantara kumaş/nubuk döşeme, spor koltuklar ve M aerodynamic paket eklenemize olanak sağlıyor. 8.500€'luk opsiyon fiyatıyla belki de Luxuryline paketinden daha cazip bir seçenek olduğunu söylemek mümkün. Yukarıda da sözünü ettiğim Character paket, yeni yaratılmış bir paket. Otomobilinize 17" hafif alaşım jantlar, alüminyum dış kaplamalar ve parlak siyah iç kaplamalar eklemenizi sağlıyor. Assistance paket de tıpkı Character paket gibi yeni yaratılan paketlerden biri. "BMW'nin standart güvenlik donanımı bana yetmez, daha fazlası gerek" diyen müşteriler için yaratıldığı aşikar. Bu paket ile beraber sürüş asistanı, dur&kalk fonksiyonlu cruise control ve park asistanı özellikleri otomobilinize ekleniyor. Böylece otomobil, sizin dikkatiniz dağılsa da elinden geleni yaparak sizi hayata bağlamaya çalışıyor.

Bu arada yazdığım yazılarda paketler ve donanımlar hakkında bilgi verirken, bilgi karmaşasını engellemesi için yağmur sensörüymüş, far sensörüymüş, kaplama rengiymiş, emniyet kemeri uyarısıymış gibi donanımları bilerek yazmıyorum. Zaten bu tarz donanımlar artık birçok otomobilde mevcut. Yani örneğin "Luxury pakete sadece iki donanım için neden 8.000€ fark verelim?" diyecek olursanız bunun nedeni kaplamalar, kromajlar gibi ufak ayrıntıları yazmadığım için fiyat bazında yüksek gelebilir.

Peki bu üç farklı motor seçeneğinden hangisi tercih edilmeli. Öncelikle her zaman olduğu gibi otomobili benzinli mi yoksa dizel mi istediğinize karar vermelisiniz. Bu konuda size şu şekilde yardımcı olabilirim: Eğer ki otomobilinizle yılda 80.000km civarı yol yapıyorsanız, donanımlı bir otomobil istiyorsanız ve otomobil değişim sıklığınız beş yılda bir ise tercihiniz kesinlikle dizelden yana olmalı. Çünkü 3.20i ED ve 3.20d arasındaki fiyat farkı 70.000TL civarında. Bu farkı yakıt ile amorti etmeniz için yapmanız gereken yıllık kilometre miktarı bu. Yoksa "Aman aracım az yaksın" derken yakıta ödemek istemediğiniz parayı gereksiz yere bayiiye peşin peşin ödeyip zarar etme ihtimaliniz yüksek. Benzinli model tercih ettiğinizi düşünürsek önümüzde 3.18i ve 3.20i ED seçenekleri mevcut. Şayet "Performans, benim için herşeyden önemli. Ben gazdan ayağımı çekmekten hoşlanmıyorum." derseniz tercihiniz 3.20i ED'den yana olmalıdır. Ama bu demek değil ki 3.18i'nin performansı kötü. Ama performans odaklı bir alıcıysanız 136 beygir ile 170 beygir arasındaki farkı da gözardı etmemekte fayda var.

NOT: Ağustos 2016 üretimi itibariyle Türkiye Paketi'nin adı Joy Paket; Advance Paket'in adı da Prestige Paket olarak güncellenmiştir.

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

6 yorum :

Unknown dedi ki...

F30 2012 3.20 d luxury alıyorum 1 haftaya. Kaparoyu verdim. Ekspertiz falan hepsini hallettim. Iç donanımına cok bakmadım. Bluetooth vardı sanırım .Müzik de dinleyebilio muyum bluetoothdan? Bir de navigasyon var mı yok mu? E90 2012lerde var diye hatırlıorum. Bunda var mıdır?

silifkem dedi ki...

Bu paketler mevzunun bir türlü aklım almıyordu.Çok güzel açıklamışsınız. teşekkür etmeden geçemedim.

Adsız dedi ki...

merhaba ; f30 modellerde hangi yıldan sonra bluetoth ile müzik dinleme seçeneği bulunuyor. yaordımcı olur musunuz?

Unknown dedi ki...

O kadar açıklayıcı ve özet bir yazı olmuş ki... elinize sağlık

Furkan Pamukçu dedi ki...

NBT olanlar

Adsız dedi ki...

Elinize emeğinize sağlık 2015 320i ed Lci araç almak istiyorum ama Lci ne onu anlıyamadım makaledede göremedim bilgisi olan var mı