24 Ağustos 2016 Çarşamba

BMW X5 xdrive40e PHEV (F15)



Daha önce BMW X5 (F15) modelini incelerken X5 xdrive40e PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle) modeline ayrıca değineceğimi söylemiştim. İşte o gün geldi çattı. :) Vakit kaybetmeden anlatmaya başlayalım:

X5 xdrive40e PHEV modelini, İstanbul Atatürk Olimpiyat Stadı'nın çevresinde sürüş eğitimi için oluşturulan parkurda kullanma fırsatım oldu. Daha sonra ise Borusan Oto'nun her yıl düzenlediği X Days kapsamında otomobili bir haftalığına bayiilere göndermesiyle tekrar buluşma imkanımız oldu.
X5 xdrive40e PHEV, benzinli ve elektrikli motoru birarada bulunduruyor. Otomobil 2.000cc Twin Power Turbo motora sahip. Bu motor 313 beygir güç ve 350Nm tork üretebiliyor. 313 beygir gücün 245'i benzinli, 113'ü elektrikli motordan geliyor. İki motor birlikte kullanılırken toplamda 830 kilometrelik ortalama bir menzile sahip. BMW'nin çoğu modelinde olduğu gibi motora yine 8 ileri steptronic Zf şanzıman eşlik ediyor. Bagaj hacmi, standart bir X5 xdrive25d'ye göre 150 litre daha küçük (500 litre). Bunun nedeni de elektrikli motorun akülerinin, bagajın alt kısmına yerleştirilmiş olması. Yine aynı nedenle otomobil 200 kilogram daha ağır.

Otomobil, sadece elektrikli motoru kullanarak 30 kilometre yol katedebiliyor. Genelde otomobilin fiyatını ve sadece elektrikli motorla gidebileceği menzili duyan müşterileri bir gülme alıyor. Ama elektrikli motorun amacı, henüz sizi çok düşük maliyetle bir yerden bir yere götürmek değil. Otomobiller, en fazla yakıtı ilk hareket esnasında tüketirler. İşte otomobile entegre edilen elektrikli motorun amacı, kalkış esnasındaki yakıt tüketimini minimuma indirmektir.
X5 xdrive40e PHEV modelinde, standart bir X5'ten farklı olarak üç özellik bulunuyor. Bunlar; sol ön çamurlukta bulunan şarj soketi, yukarıda da bahsettiğim gibi bagaj hacminin 150 litre daha küçük olması ve e-drive sürüş şalteri. E-drive sürüş şalterinde üç seçeneğimiz bulunuyor. Bunlar; Auto e-drive, Save Battery ve Max e-drive sürüş modlarıdır.

Auto e-drive sürüş modunda otomobil, hem benzinli hem de elektrikli motoru aynı anda kullanıyor. Bu sürüş modundayken otomobilin yakıt tüketimi şaşırtıcı bir şekilde 3,3lt/100km! Otomobil %12-%100 şarj aralığındayken 70km/h hıza kadar elektrikli motoru kullanıyor. Şarj durumu %12'nin altına düştüğünde ise 55km/h hıza kadar elektrikli motorla sürüş gerçekleştirebiliyor. Bu hızların aşımında otomobil, otomatik olarak benzinli motora geçiyor.

Save Battery sürüş modundayken, adından da anlaşılabileceği gibi, bataryayı şarj etmek için sadece benzinli motor kullanılıyor. Otomobil ne kadar ivmeli, süratli kullanılırsa ve ne kadar sert frenleme yapılırsa şarj süresi o kadar kısalıyor. Şarj süresi, tamamen sürücünün kullanımına bağlı olduğu için herhangi bir şarj süresi paylaşılmıyor.

Max e-drive sürüş modunda ise otomobil sadece elektrikli motoru kullanıyor. Bu sürüş modu, otomobil 120km/h hızı geçmediği ve kick-down yapılmadığı sürece benzinli motora geçiş yapmıyor.

Xdrive özelliği ise, sanılanın aksine sürekli dört çeker sistemi değil, akıllı dört çeker sistemidir. BMW'nin arkadan itiş profiline uygun olarak normal şartlarda %40 ön, %60 arkadan çekişe sahiptir. Otomobil, sürüşü sürekli analiz ederek çekiş sisteminin dağıtımına otomatik olarak karar verir. Gerekli gördüğü durumlarda gücün tamamına yakınını öne veya arkaya vererek sizi saplandığınız çamurdan veya kardan kurtarabiliyor. Sistemin, "akıllı" dört çeker sistemi olması sayesinde hem güvenlikten ödün verilmiyor, hem de yakıt tüketimi "sürekli" dört çeker sisteminde olduğu gibi fazla düzeyde değil. Aynı zamanda keskin virajlarda da arkadan itiş sistemine oranla büyük avantaj sağlıyor. Test sürüşlerinde, müşterilerin ağırlıklı olarak aklına şüphe düşüren nokta yol tutuşu oluyor. Xdrive sayesinde yol tutuşu problemi de ortadan kalkmış oluyor.

Otomobil, sürüş esnasında fren enerjisinin geri kazanımıyla, ev elektriğiyle ve wallbox yardımıyla şarj edilebiliyor. Akülerin arızalanması durumunda komple sistem değişimi yerine, bagajda bulunan altı adet modulün değişmesi yeterli oluyor.

Otomobilde X5 xdrive25d modelinden farklı olarak standart donanım olarak sunulan bazı donanımlar; adaptif konfor süspansiyon sistemi, akustik yaya koruma sistemi (Elektrikli motor sessiz çalıştığı için yayalar tarafından algılanabilmesi amacıyla otomobilden gelen akustik uyarı sesi), adaptif led farlar ve profesyonel navigasyon sistemi..
X5 xdrive40e PHEV modelinin Türkiye Paketi fiyatı olarak 140.000€ değer biçiliyor. 2.000cc dizel versiyonunun 115.000€ olduğu düşünülürse birçok donanımın standart sunulması ve tasarruf yönüyle X5 xdrive40e PHEV, çok da ulaşılmaz bir hybrid modeli olmadığını kanıtlıyor.

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

Hiç yorum yok :