26 Temmuz 2016 Salı

BMW 4 Serisi (F32/F33/F36)



BMW'nin son zamanlarda en çok beğenilen tasarımlarından birine imza atılan 4 Serisi, 2014 yılında üç farklı karoser seçeneğiyle Coupe (F32), GranCoupe (F36) ve Cabrio (F33) şeklinde piyasaya sürüldü. Piyasaya ilk çıktığında Coupe karoser üzerine inşa edilen 4 Serisi, ilerleyen zamanlarda gelen talep doğrultusunda dört kapılı versiyonu olan GranCoupe ve üstü açık Cabrio versiyonları da oluşturulmuştur. Pazardaki rakipleri ise Audi A5 ve Mercedes-Benz C Coupe'dir.

BMW ilk önce 3 Serisi Coupe efsanesini bitirdiğini açıkladığında oldukça tepki toplasa ve eleştirmenler tarafından 4 Serisi'nin yaratılması gereksiz bulunsa da, piyasaya çıktığında bu tepki ve eleştirilerin tamamını arkasında bırakmayı başarmıştır. Dolayısıyla 4 Serisi, E90-E92 3 Serisi'nin devamı niteliğindedir. Türkiye'de en çok satış adedine sahip karoser tipi ise tabiiki Türk aile yapısının gereği olarak GranCoupe yani dört kapılı versiyonudur. Bu nedenle ben de incelemelerimde GranCoupe verilerini kullanmaya karar verdim. Zaten diğer karoserlerde de verilerde ciddi bir değişiklik yok.


Türkiye pazarına biri özel sipariş olmak üzere 3 farklı motor seçeneğiyle sunulmuştur. Bunlar 4.18i, 4.20d ve 4,30i modelleridir. Açıkçası 4 Serisi'nin çıkacağı haberini aldığımda beni en çok heyecanlandıran F30 3.20i ED modelinde bulunan efsanevi 1.600cc 170 beygir gücündeki motorun da sunulabileceği ihtimali olmuştu. Ancak sonrasında lansmanla beraber hayallerim yıkıldı. Sonrasında zaman ilerledikçe ve satış adetlerini gördükçe anladım ki o motor kullanılsaydı BMW'nin 3 Serisi ve 5 Serisi satışlarını da baltalayacaktı. Görünen o ki "Benim ürün yelpazemdeki tüm modellerim satılsın" mantığında olan bir marka için dezavantaj olan bu durumu, BMW yine avantaja çevirmeyi bildi. Zaten 4.18i modeli, Türkiye pazarına özel olarak üretilen bir model olduğu ve yurtdışında esamesi okunmadığı için gelen olumlu/olumsuz tepkiler de pazarın içinde yankılanmakla kalıyor.

BMW Air Breather
Açık konuşmak gerekirse 4 Serisi'nin piyasaya çıkacağı ilk zamanlar elimize geçen görsellerden F30 3 Serisi'nden çok da bir farkı olmadığı görüşündeydim. Ve hatta "F30 3 Serisi'nden çok bir farkı yok, insanlar neden tercih etsin ki?" bile demiştim. Sonra piyasanın bana attığı "Müşteriler her zaman farklılıktan ve etrafa gösterişten yanadır." tokadıyla kendime geldim. :) Sonrasında otomobili kanlı canlı karşımızda görünce farklar daha da belirginleşti. Kokpit, zaten F30 3 Serisi ile ortak kullanılıyor. Bu nedenle iç tasarımda göze çarpacak bir fark bulunmuyor. F30 3 Serisi ile karşılaştırmak gerekirse otomobilin; tavandan daha basık, yere daha yakın, omuz çizgisinden daha kaslı ve yola daha oturmuş bir tasarıma sahip olduğu aşikar. Aynı zamanda oturma yüksekliği de daha alçakta konumlandırılmış. Camların çıtasız olması ve ön çamurluklara yerleştirilen Air Breather sayesinde otomobil, çok daha sportif bir görüntüye kavuşmuş. Bununla beraber F30 3 Serisi'ne göre yaklaşık 200 kilogram daha ağır. Bagaj ise GranCoupe modellerinde camla beraber kalkarak bir Sportback havası yaratıyor. Hacmen F30 3 Serisi ile aynı boyuta sahip olsa da (480 litre) bagaj, camla beraber açıldığı için yükleme alanı daha geniş. Bu da alıcılarda, göz yanılmasına neden olarak hacmin daha büyük olduğu algısı yaratıyor. Otomobil, bir BMW klasiği olarak arkadan itişe sahip ve 8 ileri steptronic Zf şanzıman kullanılıyor.

Bu kadar detaylı bir girizgahtan sonra dilerseniz yavaş yavaş 4.18i GranCoupe modeliyle başlayalım. BMW'nin yeni motor teknolojisi olan ve birçok modelinde de kullandığı 1.500cc 3 silindirli Twin Power Turbo motor, bu modelde de karşımıza çıkıyor. Bu motor 136 beygir güç ve 220Nm tork üretebiliyor. 0-100km hızlanmasını 9.6 saniyede tamamlayabiliyor ki bu değer, kuzeni F30 3.18i modelinden 0.4 saniye daha yavaş. Bu fark, aerodynamic yapı sayesinde bu seviyelerde tutulabiliyor. İşte 200 kilogram fark bu kadar zaman kaybettiriyor. Tabiiki bunun bir de yakıt tüketimine yansıması boyutu var. 4.18i GranCoupe, şehir içi gerçek tüketim verisi olarak 9-9.5lt/100km yakıt tüketimine sahip. Şehir dışında ise bu değer, kabul edilebilir şekilde 6-6.5lt/100km'ye kadar düşebiliyor.

4.18i GranCoupe modelinde standart Türkiye paketi dahil 7 farklı paket seçeneği bulunuyor. Standart Türkiye paketinde ücretsiz metalik gövde rengi, ön-arka park sensörü, geri görüş kamerası, fren fonksiyonlu cruise control, katlanır yan aynalar, çift bölgeli otomatik klima ve bi-xenon farlar sunuluyor. Bu donanımdaki bir otomobili yaklaşık 150.000TL'ye satın alabiliyorsunuz. Sportline paketinde, 18" hafif alaşım jantlar, kırmızı dikişli siyah spor koltuklar ve direksiyon ve kırmızı şeritli parlak siyah kaplamalara sahip olabiliyorsunuz. Opsiyon fiyatı 3000€ olarak belirlenmiş. Luxuryline paketinde ise Dakota gerçek deri döşeme, 18" hafif alaşım jantlar, otomobilin içinde ve dışında kromaj ağırlıklı detaylar ve ahşap iç kaplamalar geliyor. Bu paketin opsiyon fiyatı 6000€ olarak belirlenmiş. Advantage pakette, 17" hafif alaşım jantlar, sentetik deri döşeme, lazerle karartılmış güneş korumalı arka camlar, alüminyum dış kaplama ve sunroof donanımı geliyor. Opsiyon fiyatı ise 3000€ olarak belirlenmiş. Açıkçası otomobile karakteristik bir "Line" eklemeyi düşünmüyorsam Advantage paket, gerek donanım olarak gerekse fiyat olarak yeterli bir donanım paketi olacaktır. Premium pakette, sunroff, elektrikli/hafızalı koltuklar ve ısıtmalı ön koltuklar geliyor. Bu pakette toplamda yaklaşık 4000€ fark ödemeniz gerekiyor. Assistance paket alımında, adaptif led farlar, otomatik uzun far fonksiyonu, şerit değiştirme uyarısı ve sürüş asistanı donanımları geliyor ve otomobilin standart güvenlik donanımlarının üzerine biraz daha güvenlik ekleniyor. Son olarak M Sport pakete geliyor sıra. Her modelde olduğu gibi 4 Serisi'nde de 18" hafif alaşım jantlar, kumaş/nubuk döşeme, spor ön koltuklar ve M aerodynamic paket otomobilinize ekleniyor ve çok daha sportif bir görünüm elde edebiliyorsunuz. Bu donanımların cebinize yaratacağı etki ise yaklaşık 6500€ kadar olacaktır.

4.20d modeline gelindiğinde ise konuyu yine makyaj öncesi ve sonrası olarak ayırmakta fayda var. Otomobil 2.000cc Twin Power Turbo 4 silindirli motora sahip. Gelelim makyaj sonrası bunun dışında yapılan değişikliklere.. Önceleri 184 beygir olan çıkış gücü 190 beygire çıkartılmış. Tork ise 20Nm arttırılarak 400Nm olarak belirlenmiş. Gövde 60 kilogram daha hafif, haliyle otomobil hem 0-100 hızlanmasını 0.2 saniye daha hızlı olarak 7.3 saniyede tamamlıyor hem de 0.5 litre daha az bir tüketim değerine sahip. BMW'nin "Bassan da yakmıyor!" motoru yine kendini gösteriyor. Şehir içinde gördüğüm veri 5-5.5lt/100 bandında gezinirken, şehir dışında 4lt/100km değerini çok rahat yakalayabilirsiniz.

4.20d GranCoupe standart Türkiye paketine 220.000TL'ye sahip olabilirsiniz. Yukarıda paylaştığım 4.18i GranCoupe paketlerinden farklı olan bir tek Vision paket mevcut. Bir fark daha var ki 4.20d'in motor hacminden kaynaklı ÖTV tutarı %90 ile hesaplanıyor. Bu da paket fiyatlarını orantılı olarak arttıracaktır. Vision pakette Profesyonel navigasyon sistemi, Head-Up Display ve Harman-Kardon Stereo ses sistemi sunuluyor. BMW'de her zaman yüksek fiyata sunulan ve benim de bu nedenle gerekli görmediğim bu donanım paketine sahip olmak isterseniz yaklaşık 9000€ bir ödeme yapmanız gerekecektir. Sizce değer mi?
            
Peki benzinli mi tercih edilmeli dizel mi? Eğer yılda 60.000 kilometreyi deviriyorsanız, otomobiliniz arada ödediğiniz fiyat farkını beş yılda amorti edecektir. Bu şartlarda 4.20d tercih etmenizde fayda var. Bir de şöyle bir iç muhasebe yapmakta gerekiyor: Şu anda kullandığınız otomobil 136 beygirden az üretiyorsa 4.18i modeli size cazip gelebilir. Ancak 136 beygirden fazla güç üreten bir otomobile sahipseniz sırf tasarımı için 4.18i tercih etmeniz, performans olarak sizi tatmin etmeyebilir.

NOT: Ağustos 2016 üretimi itibariyle Türkiye Paketi'nin adı Joy Paket; Advantage Paketi'nin adı da Prestige Paket olarak güncellenmiştir.

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

1 yorum :

Unknown dedi ki...

Merhaba f36 418i kullanicisiyim biliyorsunuz ki bu araclar 3 silindir ve b38b16a motor kodlu bu motor aluminyum amalsimli mi yoksa demir mi yani motorda modifikasyon yapabilirmiyiz. Cok fazla bi yukleme degil stage 1 yazilim ve blow off. Blow off konusunda da bir sorum olacak. Bu araclarda dusuk devirlerde rampa cikarken ayagini gazdan cekince blow off sesi geliyor ama cok az fabrika cikisinda blow off takili bunun sesini down pipe mi kesiyor yoksa baska bi numara mi var 😊 simdiden tesekkurler.