9 Ağustos 2017 Çarşamba

BMW M3 (E30)



Geçen ay restorasyon için aldığım ve halihazırda projesi devam eden E30 gövde M40 motor kodlu 3.16i modeli nedeniyle son zamanlarda daha bir imrenerek görsellerini didiklediğim, en ufak detayına kadar incelemekten kendimi alamadığım E30 M3 ile uzun bir aradan sonra yazı dizimize devam ediyoruz. Ustalarımın beni yalvar yakar geri çevirme, E30'dan soğutma çabaları ve hatta arıza çıkardığı takdirde ilgilenmeyeceklerini ısrarla dile getirmelerine rağmen yine inadım galip geldi ve sonunda garajımda bulunan E46 gövde otomobilimin yanına bir de E30 parketme şerefine nail oldum. Açık konuşmak gerekirse otomobille uğraşmaktan keyif almayan biri için binilebilecek aşamaya gelene kadar gerçekten saç baş yoldurabilecek işlemlerden geçmesi gerektiği konusunda ustalarım haklıymış. Ancak otomobilin o nostaljik havası, o yıllarda dahi yaşattığı sürüş keyfi gerçekten buna değiyor.


Biz yine E30 gövdenin en üst versiyonu olan M3 konumuza dönelim. E30 M3, gerek ülkemizde gerekse dünyada temiz olarak kullanılmış olanları az sayıda kalan bir model olarak ön plana çıkıyor. Ülkemizde en değerli örneklerinden biri İstanbul'daki Driven34 isimli firmanın garajında bulunuyor. BMW otomobillere ve özellikle de E30 M3 modeline ilginiz varsa Henna'yı kesin duymuşsunuzdur. Henna, dilimizde kına anlamına geliyor ve Driven34'ün garajında bulunan otomobilin gövde rengi de "kına kırmızısı" olarak geçtiği için sahibi Can Eyilik ona "Henna" ismini takmış. Henna, Türkiye'nin belki de en ünlü E30 M3'ü diyebiliriz.

Restorasyon sözkonusu olduğunda ise birincilik herkesin beklediği gibi İstanbul'a değil de Kayseri'ye gidiyor benim gözümde. Kimden mi bahsediyorum? Bugüne kadar hayata geçirdiği sayısız proje ile Türkiye'nin Pimp My Ride'ı olmaya aday olan MMPower'dan başkası değil tabii ki de :)

E30 gövde kodlu M3, üretim tarihlerine göre beş farklı motor tipine sahip ki bizim ülkemizde denk geldiklerimiz ağırlıklı olarak 1986-1989 yılları arasında üretilmiş olan 4 silindirli 2.300cc motor hacmine sahip 195 beygir güç ve 230Nm tork değerine sahip olan modeller. Bu modeller sadece 1200 kilogram ağırlığa sahip ve 0-100km hızlanmasını sadece 6,8 saniyede tamamlayabiliyor. Günümüzdeki F30 gövde kodlu 3.18i modellerinin dahi 220Nm tork değerine sahip olduğu düşünülürse 230Nm tork düşük gibi görülebilir. Ancak 30 yaş dolaylarında seyreden bu canavar torununun torunu olan F30'u 230km/h'lik maksimum hızı ve 2,3 saniye daha iyi olan 0-100 hızlanma verisiyle yerin dibine sokabiliyor. E30 M3, 5 ileri manuel şanzımana sahip. Böyle performans otomobillerinde mümkün olduğunca ağırlık azaltılmaya çalışıldığı için çok kullanılmaz ama olur da kullanmak isterseniz, 420 litre bagaj hacmi bulunuyor. Şehir içi yakıt tüketim değerleri ise bu otomobilin hem şehiriçi için hem de pist için üretildiğinin bir örneği adeta: 12lt/100km. Tabii ki ayağınızın altında böyle bir güç varken siz gaza dokunmadan uslu durabilirseniz. :)

En çok karşılaştığımız motor seçeneği yukarıda bahsettiğim 195 beygir gücündeki motor olduğu için BMW M otomobilleri sıralamasında bu modeli baz almanın daha doğru olacağını düşünüyorum. E30 M3, her ne kadar dönemine göre oldukça güçlü olsa da en güçlü BMW M otomobilleri arasında son sıralarda kendine yer bulabiliyor. Sadece E12 gövde kodlu BMW M5'i geçerek 16 adet model arasında 15. sıraya yerleşebiliyor. E30 M3, ton başına 162,5 beygir güç üretebiliyor. 15. sırada hal böyleyken birinci sırayı artık siz hayal edin :)

İkinci motor seçeneği yine 1986-1989 yılları arasında üretilen E30 M3. Bu motor seçeneği, bir önceki motor seçeneğine göre sadece 5 beygir ve 20Nm tork daha güçlendirilmiş hali. 2.300cc motor hacmine sahip olan bu motor 0-100km hızlanmasını 0,1 saniye daha iyileştirerek 6,7 saniyede tamamlayabiliyor. İlginçtir bu ufak değişiklikler, otomobilin şehiriçi yakıt tüketim değerlerini yaklaşık 1 litre daha düşürmesine yardımcı olmuş. Tabi bu durumda otomobilin 35 kilogram daha hafif olmasının da bir etkisi var. Otomobilin son sürati ise 5km daha iyileştirilerek 235km maksimum hıza çıkarılmış.

Üçüncü motor seçeneği ise 1989-1990 yılları arasında üretilen E30 M3. Bu motor seçeneği, bir önceki motor seçeneğinin 15 beygir daha güçlendirilerek 215 beygir gücüne ulaşmış hali. Yine 2.300cc motor hacmine sahip. Tork sabit tutulurken bu 20 beygirlik güç artışı, otomobilin 0-100km hızlanmasına hiçbir etki etmemiş gibi görünüyor. Sadece buradan dahi "Beygir gücü otomobil sattırır; tork, yarış kazandırır!" sözünün gerçekçi bir örneğini görebiliyoruz böylece. Şehiriçi yakıt tüketim değerleri ise fabrikanın söylediğine göre 1 litre daha yüksek. Fabrikanın açıkladığı son sürat ise 6km daha iyileştirilerek 241km belirlenmiş.

BMW E30 M3 Sport Evolution
E30 M3 için 1988-1990 yılları arasında bir "Evolution" versiyonu üretilmiş. Yine 2.300cc motor hacmine sahip olan bu model 220 beygir güç ve 240Nm tork üretebiliyor. 0-100km hızlanmasını yine 6,7 saniyede tamamlayabilen Evolution, şehiriçi en az yakıt tüketimine sahip olan E30 M3 olarak (11lt/100km) ön plana çıkıyor. Otomobilin son sürati ise 243km/h.

En güzel seçeneği tabii ki en sona sakladım :) Türkiye'de denk gelmemizin bir hayli zor olduğu, sadece 1990 yılında sınırlı adetlerle üretilen E30 M3 2.5 Sport Evolution modelinden bahsediyorum. E30 M3 otomobiller arasında tek 2.500cc motor hacmine sahip olan ve en güçlü E30 M3 olma ünvanını elinde bulunduran bu model 238 beygir güç ve yine 240Nm tork üretebiliyor. 0-100km hızlanmasını 6,5 saniyede tamamlıyor. Otomobilin maksimum hızı, yasalarla sınırlanmış olan 250km/h değerine çok yakın. Saatte maksimum 248km/h değerine ulaşabiliyor.

Benzinli BMW motorlarının yeni yeni turbo beslemeye başladığı 2012 yıllarında takdir edersiniz ki yukarıda bahsettiğim motor güçlerinin tamamı atmosferik motor ile elde edilen değerler. Karşılaştırmalar yaparken göz önünde bulundurmakta fayda var :)

Her klasik otomobil gibi herkesin hayallerini süsleyen ama çok az insanın alıp da uğraşmaya cesaret edebildiği modeller arasında olan BMW E30 M3, umarım bir gün sizin de garajınızda yerini alır :)

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına, ekranınızın sağ alt kısmında bulunan "Facebook'tan Mesaj Gönder" bölümüne veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

Hiç yorum yok :