23 Mayıs 2017 Salı

BMW M1 (E26)



Son zamanlarda "Zenginin malı, züğürdün çenesini yorar" misali birçoğumuzun alım gücü yetmese de tükürük bezlerimizin bir hayli çalışmasına neden olan BMW Motorsport, yani BMW M otomobillere sarmış durumdayım. M otomobillerin altında yatan mühendisliğe, tasarım çizgilerine ve özellikle de gücüne merak saldım. O nedenle bir süre kafanızı bu konularla şişireceğim :) Diğer yazılarımdan farklı olarak M otomobillerin incelemelerinde biraz daha işin teknik boyutuna değinmeye çalışacağım ama tabii ki yine kafaları karıştırmadan, sizi sıkmadan yapmaya çalışacağım bunu. :) BMW'nin diğer otomobillerine az çok hakim olduğumu düşünüyorum ancak M, benim için de biraz kapalı kutu diyebilirim. O yüzden bu konuyla ilgili ortaya birşeyler çıkarmak, sadeleştirmek vs biraz daha araştırma gerektiriyor. Dilerseniz sanıyorum sadece BMW fanatiklerinin varlığından haberdar olduğunu düşündüğüm BMW M1 modeliyle başlayalım...

Yukarıda da bahsettiğim gibi M otomobillerle her ne kadar yolum çok kesişmemiş olsa da nacizane iki kere F82 gövde M4, bir kere E39 gövde M5, bir kere F10 gövde M5 ve bir kere de F13M gövde M6 kullanma imkanım olmuştu. Yeri geldiğinde bu deneyimlerimden de küçük küçük bahsetmeye çalışacağım.

BMW M1'in, aslında ilginç bir oluşum hikayesi var. 1978-1980 yılları arasında sadece 453 adet  üretilmiş olan M1, BMW markasının yarış pistlerine ilk adım atma çabası olarak lanse ediliyor. Sahiden de işin biraz daha derinine indiğinizde BMW M1'in, yol için değil de pistler için üretildiğini anlamak çok da zor olmuyor. O dönemde pistlere çıkacak otomobillerin belirli bir satış adedine ulaşmış olması gerekiyordu ve BMW bu nüansı atladığı için BMW M1'in motoru dışındaki tasarım ve altyapı kısmını Lamborghini ile ortaklaşa üretmeye karar vermişti. Trajik olan şu ki, bu ortaklık sırasında Lamborghini iflas bayrağını çekiyor ve BMW, projeyi Lamborghini'den son anda kurtarabiliyor. Böylece ortaya 3.500cc motor hacmine sahip, 6 silindirli, 277 beygir güç ve 330Nm tork üretebilen, 0-100km hızlanmasını 5,9 saniyede tamamlayan BMW M1 çıktı. Arkadan çekiş sistemine ve 5 ileri manuel şanzımana sahip olan BMW M1, 0,40 sürtünme katsayısına sahipti ki günümüzde üretilen BMW M2 modelinin 0,35 olan sürtünme katsayısı gözönünde bulundurulursa 1980'li yıllar için oldukça iyi bir değer olduğunu söyleyebiliriz. O dönemde süperspor otomobillerin büyük motor hacimleriyle anılması nedeniyle BMW M1'in motor kaputunu açanlar hayal kırıklığına uğruyordu. Buna rağmen yüksek üretim maliyeti nedeniyle satış fiyatı, Ferrari markasının bile çok çok üzerinde kalıyordu. Ortadan motorlu üretilen BMW M1, 1450 kilogram ağırlığındaydı. BMW M1, ton başına 191 beygir güç üretebiliyor. Bu değer, 16 adet BMW M Sedan/Coupe otomobil arasında ancak sondan üçüncü sırayı alarak en iyi 14. M otomobil olduğunu ortaya koyuyor.

BMW, M1 modeline duyduğu saygı nedeniyle hiçbir 1 Serisi'nin M versiyonunu M1 adı altında çıkarmamış, M1.35 olarak lanse etmiştir.

Her güzelin olduğu gibi BMW M1 modelinin de olumsuz tarafları var tabii ki. Öncelikle fazlasıyla gürültülü bir çalışma sistemine ve kabin içi sesine sahip. Öyle ki performanslı kullanımlarda yanınızda oturanın ne söylediğini dahi duyamıyorsunuz. Bununla beraber gerçek tüketim verisi olarak ortalama bir şekilde 16,7lt/100km bir değere sahip. Bu değer, performanslı kullanımlarda 20lt/100km tüketime kadar çıkıyor. Bu kadar yakıt tüketimi için tabii ki otomobilde normal bir yakıt deposu olmasını beklemiyoruz. Bu nedenle BMW M1 modelinde çift yakıt deposu bulunuyor. Aynı zamanda düşük oturum yüksekliği nedeniyle iniş-binişlerde ciddi sorun yaşatabiliyordu. Otomobili satın alan kişilerin uzunca bir süre karizmasından ödün vermemek için otomobile iniş-biniş antrenmanı yapması gerekiyordu :)

O dönemin modası olan katlanır farlar da BMW M1 modelinde kullanılmıştı. Bu far tasarımı aynı zamanda BMW 8 Serisi'nin de öncüsü niteliğindedir. BMW M1 modelinin sanırım en ikonik özelliği, otomobilin arkasında iki tane BMW logosu olması. Böyle bir yerleştirmeye gidilmesinin sebebinin, otomobilin enine çok geniş olmasından kaynaklı olduğu söyleniyor.

Her ne kadar olumlu tarafları ve olumsuz tarafları da olsa BMW M1, hemen hemen her BMW fanatiğinin gönlünde taht kurmuş bir modeldir. Ama düşük üretim adedi ve yüksek fiyat nedeniyle birçoğumuz için her zaman hayallerde kalmaya devam edecek :)

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına, ekranınızın sağ alt kısmında bulunan "Facebook'tan Mesaj Gönder" bölümüne veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

Hiç yorum yok :