22 Mayıs 2016 Pazar

BMW 3 Serisi (E36)





BMW'nin, 1991-1999 yıllarında piyasaya sürdüğü E36 gövde kodlu 3 Serisi modeliyle karşınızdayız. E36; benim de şahsen kullanma şerefine eriştiğim ve ilk BMW otomobilim olduğu için bende ayrı bir yeri olan gövdedir. Dolayısıyla bu durum, sizlere bu otomobille ilgili daha detaylı bilgilendirmeler yapmama olanak sağlayacaktır.

Önceki gövdeden (E30) farklı olarak daha spor bir tasarıma sahip olan ve adının önündeki "çakal" ibaresini atarak, artık "uzay kasa" adını alan E36 gövde, benim nezdimde de en yakışıklı BMW otomobiller arasındadır. Üstelik model yılı takıntınız yoksa ulaşılabilir fiyatlarıyla bu kaliteye sahip olabilirsiniz. Her ne kadar artık otomatik vitesin rahatlığına alışsam da bu gövdeyi alırken otomatik vites seçeneğine güvenememiştim. Sonradan öğrendiğim kadarıyla bakımlı bir otomatik vites de ya da manuel vites seçeneğiyle de bu otomobili tercih edebilirsiniz. Yalnız bilmeniz gereken birşey var ki otomatik şanzıman seçeneği 4 ileri, manuel şanzıman seçeneği 5 ileri gelmektedir. Dilerseniz benim de bir dönem uzun süre kullanmış olduğum 3.16i modeliyle başlayalım.


Her ne kadar hatıralarımda bu kadar keyifle hatırladığım bir model de olsa, performans yönünden beni tatmin ettiğini söylemem güç. Otomobili ne kadar performanslı kullanmaya çalışırsanız çalışın 200 kilometre hızda otomobilin ibresinin kesiciye dayandığını göreceksiniz. Kalkışlarda zayıf kalsa da sonrasında açılmadığını söylemek yalan olur. Zaten bu modeli kullandıktan sonra bir dahaki otomobilimin 3.18i veya 3.20i olmasına özellikle dikkat ettim. Bendeki modelin başka bir dezavantajı ise klima olmamasıydı. Bu donanım, otomobile sonradan eklenebiliyordu ancak hem maliyetli (1.500TL civarında) hem de orjinali kadar randıman alınamadığını biliyordum. Otomobilde klima olmama sebebi ise BMW fabrikasının 1996 model yılından önceki otomobillerine sunroof eklediyse klima, klima eklediyse sunroof eklememesiydi. Bunun mantığını hala anlayabilmiş değilim, çünkü birbirini ikame edebilecek donanımlar olduğunu düşünmüyorum. Bana çıkardığı problemler ise küçük bir sunroof arızası ve benzin pompası arızası dışına çok da çıkmadı.


BMW 3.16i, 1.600cc, 102 beygir gücünde ve ağabeyi E30 gibi 150Nm tork üretebiliyor. 435 litre bagaj hacmine sahip. Bu segment için yeterli seviyede. Çok noktalı enjeksiyon sistemine sahip. 0-100km hızlanmasını 12.7 saniyede tamamlayabiliyor. 100 kilometre hıza ulaştıktan sonra çok daha kısa sürede hızlandığını söyleyebilirim. Otomobili gündelik olarak kullanmama rağmen yakıt olarak beni üzmedi desem yeridir. Otomobili satın alırken en büyük korkularımdan biri yakıt tüketimiydi, ancak bu konuda beni yanılttı. Benim kullanımımdaki yaklaşık karma yakıt verisi 8.5-9lt/100km bandında değişiyordu. Yedek parça konusunda gerek orijinal, gerekse yan sanayi hiçbir problemim olmadı. Eğer "Ben zaten ralli yarışçısı değilim. Otomobilim güzel olsun, konforlu olsun, kendini göstersin." mantığındaysanız fiyat olarak da bakım olarak da sizi üzmeyecek bir otomobildir. Ama yok biraz da performanslı olsun diyorsanız, tabiiki size önerim daha yüksek hacimli motorlar olacaktır.

Motor hacmini 1.800cc'ye çıkarttığımızda iki seçeneğimiz var. 3.18iS ve 3.18i. Bu seçenekler arasındaki önerim yine 3.18iS'ten yana olacaktır. Bunun nedeni 3.18i'nin 113 beygir gücü/162Nm torka sahip; 3.18iS'in ise 140 beygir/175Nm torka sahip olmasıdır. 3.18iS, sizi performans olarak tatmin edecek seviyede olsa da 3.18i modeli, 3.16i'den çok da farklı bir performans sergileyemeyecektir. Aralarındaki 0-100km hızlanma farkı kayda değer düzeyde olarak 1.3 saniyedir. 10.2 saniye ile birincilik yine 3.18iS modelinde kalıyor. Gerçek kullanım verilerinde ise yakıt tüketiminde gözle görülür bir fark bulunmuyor.

2014-2015 yıllarında sahibi olduğum 1994 E36 3.16i
Konu 3.20i olduğunda, beygir gücü 150'ye çıkarken tork 190Nm değerine ulaşıyor. BMW'nin bir dönem gönüllerde taht kuran, motor ustalarının hala dilinden düşürmediği meşhur "ara motor" kavramı, günümüzde değil de işte tam burada kendini belli etmeye başlıyor. İnsanlar daha fazla para ve daha fazla vergi ödeyip 3.20i almak yerine 10 beygirlik güç kaybını göze alarak 3.18iS almayı tercih ediyorlardı. Üstelik tüm bunlara rağmen 3.20i modelinin şehir içi yakıt tüketimi 13lt/100km civarındaydı. Yine de belli bir kesimin sayılara aldanarak ağırlıklı olarak 3.20i modelini tercih ettikleri bir gerçek.


Bu hazzı mutlaka yaşamalısınız! Bu nedenle bir E36 gövde BMW sahibi olmak istiyorsanız, bu otomobil kesinlikle 3.18iS veya 3.20i modeli olmalı...


Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine  e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

20 yorum :

Unknown dedi ki...

Ustacim selamlar 3.18i 99 e46 modele yazilim uygulamasi yaparak iS performansi alabilirmiyiz ve nekadar saglikli olur.cevabiniz icin simdiden tesekkurler

Unknown dedi ki...

Merhaba, öncelikle vermiş olduğunuz bilgiler için çok teşekkür ederim. Ben ilk kez bir BMW sahibi olacağım. İlk sahibinden 1997 model 300bin km.de otomatik vites 3.20i almak uzereyim.araca baktirdim gayet temiz bir araç. İçime kaygı düşüren şey otomatik vitesin 4 ileri olması. Bu yakıt konusunda bana negatif etki edermi, otomatik vites herhangi bir arıza durumunda yapılması pahalıya patlar mı, bunu öğrenmek istiyorum teşekkür ederim

Unknown dedi ki...

Usta bende 94 model e36 3.18i otomatik vites aracım marş motoru arza yaptı nasıl sökerim

Unknown dedi ki...

Bmw 3.16i 1994 model düşünüyorum hevesinde var bana tavsiyeniz 3.16 modelini sadece

Unknown dedi ki...

Merhaba ben 1 ay önce 1996 model otomatik 3.18i aldım. araç gayet güzel ve diri bir araç, ama kafamı karıştıran bir durum var? benim aracımın ruhsatında 104kw yazıyor, buda 140hp ye tekabül ediyor. Araştırmalarımda ise arabamın m43 motor olduğunu öğrendim. M43 motorlarda 140hp seçeneğini göremiyorum. m43 1.8 motorların en yükseği 115hp. kaç gündür araştırıyorum işin içinden çıkamadım. Bu konuda bana bir bilgi verebilirmisiniz

Unknown dedi ki...

Yanlış bir bilgi var sanırım. 95 model aracımda hem sunroof hem de klima var. Klima çift yönlü bu arada.

Unknown dedi ki...

Mrb 2000 model 318 i almayı düşünüyorum ilk kez BMW alıcam acıkcsı hiç bir fikrim yok eşimle berber kullancagımız otomatikalıcam nelere dikkat etmeliyim kronik sorunları nelerdir aldıgımda masarf acısından beni cok üzermi cevremde hiç kullanan yok oyuzden bikac kişi ıile fikir aLıs verişi yaptım kimse tvsiye etmiyo oyuzden kullanıcı arkadaşlardan net bi bilgi almak istiyorum bana bu konuda yardım Co olbilşrmisiniz bu arcı ailecek kullanıcam

Unknown dedi ki...

Kardeşim Yanıt Bulduğunda Bana da ulaşabilir mısın bende e 36 almak üzereyim.

Unknown dedi ki...

Alinir

Unknown dedi ki...

Bir e 36 3.18i kullanıcısı olarak gerek yakıt gerek performans gerek konfor acısından tatminkâr bir araçtır aracı çok yormadiginiz sürece yaş itibariyle üzmezseniz sizi asla üzmez. temizi bulunursa çekinmeden alinir

Unknown dedi ki...

Hız ve performans tutkunız yoksa ailemle binmek istiyorsanız 3.16 ve 3.18 serileri de alınır, kullanma maksadına göre değişir.

Unknown dedi ki...

İkisinden biri sonradan takılmış e36 da orjinal çift yönlü sunroof yok diye biliyorum.

Unknown dedi ki...

Slm bende 318is 94 model araç aracın otomatik şanzıman 3 de kalıyor kalkışta ve gidişte vites değişmiyor. Vuruntu kaçırma yok. Arasıra normalleşiyor sonra tekrar yapıyor. Şimdiden teşekkür ederim

Unknown dedi ki...

1991 model 320i almaya gidiyorum yarın km falan oldukça tatmin edici seviyede. Araç 325 stoker yapılmış getrag şanzımanmış. Bu araç bana çok sıkıntı yaratır mı? Bilgisi olan acil dönüş yapabilir mi?

Unknown dedi ki...

Aynı sorun benim arabada da var beyinden olabilir dedi bikac usta ama olabilirle iş yapmak istemiyorum

Oğuz dedi ki...

Ayni sorunu yasiyorum aracin sorununu cozebildinizmi? Yardimci olursaniz sevinirim

Mehmet dedi ki...

Ustam e 36 alacam kilometre cok dolu arclar var onun ıcın sıfır motor almaya kalksam ne kadara olur.

Unknown dedi ki...

Merhaba aracım 320i 2.0 e36 motorda düzensiz çalışma var soğukken zincirden fena ses geliyor ve fazla yakıyor Fransa'dan krank sensör getirttim deiştirince düzelirmi sizce sorun ne olabilir?

bmw 320 e36 dedi ki...

Bende almak istiyorum araştırma yapıyorum. Herkes çok fazla yakıt tükettiğini söylüyor. Sizce doğru mu. Görüntüsü çok hoşuma gidiyor bu arabanın

Adsız dedi ki...

Selam 92 model e36 3.18i aracım var . M40 deniliyor kayış triger li . Bir sonraki triger değişim km si kaç bin km dir .